donderdag 9 juni 2011

DIY rugzakje, gymtasje, kadotasje of zomaar-een-tasje

Voor hun eigen spulletjes maakte ik deze tasjes
en voor jullie maakte ik de tutorial..

..voor het nieuwe schooljaar,
voor de gymspulletjes
of zomaar..


Wat heb je nodig:

2 lappen stof van 50x36 cm
of 1 lap stof van 98x36 cm

3 meter koord
14 cm keperband
veiligheidsspeld
garen, spelden 
en een naaimachine
Teken aan de bovenkant de tunnel af.
Zelf gebruik ik daar uitwasbare stift voor; 
veel handiger dan spelden;-)
Zet een streepje bij 
1cm
3,5cm
en 6 cm 
 Vouw aan de zijkant 6 cm naar binnen en zigzag dit
 Knip daarna een kleine inkeping zoals te zien is op de foto
Speld de tunnel af; 
vouw 1 cm naar binnen en dan dubbelvouwen bij de 3,5 cm. Je komt dan precies bij de 6 cm uit
 Naai de tunnel vast
 Knip 2 stukjes keperband; ieder 7 cm
 Vouw deze dubbel en plaats ze 1,5cm vanaf de onderkant
tussen de twee lagen stof
Je kan nu de zijnaden en onderkant vaststikken
Stik een keer extra over de keperband
want hier komt straks het koord door
 Zo ziet het er uit als je de tas omkeert
 Knip de 3 meter koord doormidden
 Neem een stuk koord en een veiligheidsspeld
Duw de veiligheidsspeld 
met het koord er aan vast door de tunnel 
en maak een rondje
Daarna nog door de keperbandlusje halen 
en er een knoop in doen.
 Dit nogmaals herhalen 
En klaar is het handige tasje:-)

44 opmerkingen:

  1. Erg leuk die tasjes! Ik maak ook elk jaar nieuwe gymtasjes voor de kinderen...maar dan op de hatseflats-Barbara-manier. Dit is veel netter!
    Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke tutorial, bedankt!! Ik wilde altijd al eens een rugzakje maken, nu kan ik aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zijn ze. Ga ik vast ook eens maken, heb nog wel wat leuke tasjesstofjes liggen. Dank voor de tutorial :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk en duidelijk! dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah toppie, de tutorial, dankjewel Sigrid!
    Ik zet een linkje op mijn blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk!!! Ik ben dol op die tasjes! Daar kan je er nooit genoeg van hebben!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou nog iemand vinden die me de werking van een naaimasjien uit wil leggen...
    Ik heb en erfstuk staan en ik weet echt niet hoe of het moet.
    Je tasjes zijn leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heldere uitleg!

    Prachtige stofjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hee, grappig, ik heb er net ook 2 gemaakt. Leuk zijn die van jou! mooie stofjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het echt een superleuke tas! Ik heb je tutorial gepind op pinterest - haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. P.S. ik hoop dat je het niet erg vindt, dat ik dit logje gepind hebt ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Barbara, dit is ook maar eigen bedenksel. Het kan vast nog wel op een mooiere manier..

    @Wolfje, gaat het zo lukken??

    @Fienke, gewoon beginnen. Misschien naait ie wel als een zonnetje en heb je zo tasjes en andere leuke dingen gemaakt.

    @Greetje, het zijn gewoon ikea-stofjes

    @Liene, gepind op pinterest?? Wat is dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met zo'n mooie tasjes ga je al vrolijk naar school, goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik snap die 3de en 4de stap niet, moet je dan aan alle zijkanten zigzaggen en hoever?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Vouw aan de zijkant 6 cm naar binnen en zigzag dit'
      bedoel je deze stap?

      Verwijderen
  15. ja, en welke stoffen moet je dan eigenlijk gebruiken dat 1stofje of een van die twee andere? sorry, ik weet het ik ben een beginnend naaister!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto boven de tekst laat zien wat ik bedoel. Ik hoop dat dat duidelijkheid geeft. Succes!

      Verwijderen
  16. ...oef het lijkt zo wel heel makkelijk. De tasjes zijn leuk!
    Ik moet dit toch proberen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank je voor de duidelijke tutorial. Ik ga aan de slag. Nog even met een saaie witte stof, maar de danstas van m'n dochtertje is kapot en dan heeft ze in elk geval iets anders. Als het lukt, ga ik op zoek naar knappe stofjes. :-)

    Groet,
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waar halen jullie die koord van dan.
    Want kan ze hier niet vinden in amsterdam.
    En het het over 2 weken nodig

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuke blog met zoveel positieve reacties van mensen. Ik heb gelijk een grote smiley op me gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen! Helaas lukt het nu niet echt meer om de blog goed bij te houden :(

      Verwijderen
  20. Net dit gymtasje voor mijn zoontje genaaid, erg leuk geworden. Dank voor de duidelijke tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Als je 1 lap stof hebt hoe doe je de onderkant dan? Moet daar ook een tunnel van gemaakt worden??

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor de duidelijke DIY!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb er ook een gemaakt. Na dit weekend staat hij op mijn blog. Bedankt voor je uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super leuk! Ben erg blij met het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een reactie achterlaat :-)